روش شناسی اجتماعی حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی
- نویسنده زهرا صالحی
- استاد راهنما حمید پارسانیا عماد افروغ
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
تحقیق حاضر به دنبال استنباط روشی برای شناخت مسائل اجتماعی در میان معارف اجتماعی مطرح در نهج البلاغه می باشد . در بررسی مبادی و اصول بنیادین نهج البلاغه چنین استنباط می شود که ، اداره جهان به صورت تک قطبی با محوریت و اصالت خداوند سبحان است . این عالم یک کلیت یکپارچه است و بین جماد و گیاه و حیوان و انسان یک رابطه ارگانیک وجود دارد .و در واقع یک نگاه سلسله مراتبی به عالم وجود دارد یعنی عرصه های شناختی ، ارزشی ، اخلاقی ، احساسی و رفتاری از یکدیگرجدا نیستند. در نهج البلاغه پدیده های جهان حائز سیر عمودی و ارتباط با مبدأ و معاد هستند. در واقع سخن از مبداء فاعلی و مبداء غایی سیر و تحول موجودات است. انسان در اندیشه نهج البلاغه موجودی است دو بعدی دارای هویت واحد و ثابت . بعد غیر مادی وجود انسان حکایت از شدت اتصال و ارتباط انسان با خداوند سبحان دارد. و این شرافت انسان را به مقامی می رساندکه مسجود فرشتگان و خلیفه خدای سبحان می شود.از آنجایی که هستی شناسی در هر اندیشه ایی بر معرفت شناسی آن انعکاس دارد بر مبنای هستی شناسی توحیدی ، معرفت شناسی پدید می آید که ملهم از الهیات توحیدی می باشد . در نتیجه ابزار و شیوه معرفتی در نهج البلاغه نیز متأثر از این رویکرد است. نهج البلاغه از منابع معرفتی تغذیه می کند که در طول یکدیگر قرار دارند و به گونه ای در تعامل با یکدیگر واقع می شوند که ره آوردهای علمی آنها هرگز در تقابل با یکدیگر قرار نمی گیرند. در اندیشه حضرت علی ? نه تنها به یکی از شیوه های معرفتی اصالت داده نمی شود بلکه به نوعی ، هماهنگی و پیوندبین معرفت حسی و معرفت عقلی و معرفت شهودی و وحیانی برقرار است. از این منابع هماهنگ می توان برای فهم بهتر روابط و ساختارهای اجتماعی استفاده نمود. در ثانی این هماهنگی و پیوند فرصت ظهور و بروز رویکردهای متنوع معرفتی رادر این اندیشه اجتماعی فراهم می کند. این اندیشه علاوه بر رویکرد توصیفی قابلیت رویکرد تبیینی را نیز دارد و نه تنها به سطح خرد می پردازد بلکه سطح کلان را هم لحاظ می کند. همچنین ظرفیت بروز رویکردهای دیگر از جمله رویکردهای کارکردی وتضاد ، رویکرد انتقادی را هم دارد .
منابع مشابه
تبیین تحولات اجتماعی از دیدگاه امام علی(علیه السلام) در نهج البلاغه
چکیده مقاله حاضر بهبررسی تحولات اجتماعی از دیدگاه حضرت علی (ع) و مقایسه آن با دیدگاه جامعهشناسان میپردازد. از منظر امام (ع) تفرقه و گسستگی اجتماعی از آسیبهایی بهشمار میآید که به بنیانهای ثبات یک ساختار لطمه میزند و استمرار آن را دچار مشکل و از حرکت بالنده جامعه و حکومت اسلامی جلوگیری میکند. تکبر و تفاخر، جهالت و ضلالت، کمتحملی مردم درقبال مسئولان، و... عواملی است که با ایجاد ش...
متن کاملرفتارشناسی خلفا از منظر امام علی علیه السلام در آینه نهج البلاغه
چکیده برخی محققان اهل تسنن ادعا کردهاند که امام علی علیه السلام با رویه خلفا کاملا موافق و از انتصاب آنان کاملاً خشنود بودهاند! یکی از شواهدی که این مدعیان برای اثبات ادعای خود از آن بهره میبرند کتاب شریف نهج البلاغه است. تکرار این ادعا از سوی مدعیان ممکن است در میان شیعیان نیز این پندار را پدید آورد که در کتاب نهج البلاغه هیچ اثری از مخالفت امام علیه السلام با خلفا یا ناخرسندی امام علیه الس...
متن کاملقالبهای منطقی استدلال علی علیه السلام در جانشینی خود از منظر نهج البلاغه
اثبات جانشیی پیامبر گرامی اسلام 9 در قالب استدلال منطقی، امری است که در بیانات حضرت علی 7 در ضمن خطبهها و نامههای ایشان در نهجالبلاغه قابل توجه است. حضرت در این مسئله به صرف ادعای حق جانشینی بسنده نکرده است، بلکه ادعای خویش را با مستندات کافی و استدلالهای قوی و منطقی همراه ساخته است. در این نوشتار تلاش شده است خطبهها و نامههایی که حضرت در آنها به مسئله خلافت پرداخته و در برابر مخالفین به...
متن کاملمدل زیست معنوی امام علی علیه السلام در نامه 31 نهج البلاغه
نهج البلاغه ارزشمند ترین کتابی است که پس از قرآن کریم میتوان با تأمل و تفکر در آن، به ابعاد وجودی یک انسان کامل پی برد. این کتاب که منشور انسانسازی است، شیوهی رشد و تحمل معنوی (زیست معنوی) انسان و جامعه را به خوبی آموزش میدهد. فقط کافی است اندکی در آن غوطهور شده، تا از طریق آن مسیر معنویت و رسیدن به کمال، به بهترین وجه ممکن دریافت گردد. مقاله حاضر به بررسی نامه 31 حضرت علیه السلام در نهجا...
متن کاملتقویت مهارت های اجتماعی در فراگیران از دیدگاه حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه
انسان موجودی، اجتماعیست و ارتباطات بین فردی، که از آن به مهارت¬های اجتماعی یاد می شود، بخش عمده ای از زندگی اجتماعی اوست. مهارت های اجتماعی، مهارت هایی است که انسان را یاری می کند تا با بهره گیری از مهارت های کلامی و غیرکلامی با دیگران، به گونه ای رفتار کند که بتواند به حقوق، الزامات، رضایت خاطر و یا انجام وظایف خود در حد معقولی دست یابد، بدون آن که حقوق، الزامات، رضایت خاطر و یا وظایف دیگران ر...
15 صفحه اولمقایسۀ دنیا از منظر حضرت علی (علیه¬السّلام) در نهج¬البلاغه و دیدگاه مولانا در مثنوی
بیتردید جهان و آنچه در آن است برای وصول به کمال بنا شده است؛ بنابراین، بهرهبرداری از دنیا اگر در مسیر کمال باشد، مقدمة کمال نیز محسوب میشود. در نظرگاه حضرت علی، علیهالسّلام، دنیا، آن زمان مذموم است که به هوسهای زودگذر آن دل بسته شود و متعلّقات آن در راه رضای حق تعالی مورد استفاده قرار نگیرد. از نظر مولوی دنیا همچون زن جادوگری است که سحر و جادویش باعث فریب آدمیان میشود. زندان است و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023